Rewalidacja w przedszkolu
Rewalidacja jest bardzo ważnym elementem pomocy udzielanej dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia z zakresu rewalidacji przysługują uczniowi niezależnie od etapu edukacji i rodzaju placówki, do której uczęszcza, a podstawę ich uruchomienia stanowią zapisy w orzeczeniu wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Pojęcie rewalidacji odnosi się do całokształtu działań: wychowawczych, dydaktycznych, terapeutycznych podejmowanych na rzecz ucznia z niepełnosprawnością. Rewalidacja odnosi się więc do procesu wzmacniania osoby z niepełnosprawnością i intensyfikowania szans przez niepełnosprawność zmniejszonych.
Program zajęć rewalidacyjnych jest zależny od rodzaju niepełnosprawności
W zależności od rodzaju niepełnosprawności zajęcia rewalidacyjne najczęściej dotyczą:
- korekcji wad postawy,
- korygowania wad wymowy,
- nauki orientacji przestrzennej i poruszania,
- nauki alternatywnych metod komunikacji, w tym:
- języka migowego
- makaton
- innych form rewalidacji, które wynikają z indywidualnego program, np.:
- muzykoterapia,
- dogoterapia,
- terapia zajęciowa,
- kinezyterapia,
- hipoterapia.
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych i ich forma muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym Ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych. Dlatego obowiązek ich zaplanowanie należy do zadań w/w zespołu na terenie szkoły.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być indywidualne lub zespołowe– te wskazania powinny być zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu powinny być również wskazane rodzaje zajęć rewalidacyjnych, w jakich udział powinien brać Uczeń.