Pani Ciocia.

Obowiązki przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co mówi prawo?

Okładka Obowiązki przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co mówi prawo?
Pani Ciocia
Pani Ciocia

Drodzy Nauczyciele i Rodzice,

W codziennej pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego coraz częściej spotykamy dzieci o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Jedną z kluczowych grup są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Pojawia się wtedy wiele pytań: co musi zapewnić przedszkole? Jak wygląda współpraca z rodzicami? Jakie są obowiązki nauczycieli? Dziś przybliżę Wam ten temat w oparciu o aktualne przepisy prawa oświatowego.

1. Orzeczenie - co oznacza w praktyce?

Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną) ma zagwarantowane prawo do wsparcia adekwatnego do swoich potrzeb. Może to dotyczyć m.in. dzieci ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, słuchu, wzroku, ruchu, a także z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

2. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)

Każde dziecko z orzeczeniem powinno mieć opracowany Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. IPET przygotowuje zespół nauczycieli, specjalistów i – co bardzo ważne – w porozumieniu z rodzicami. W programie tym określa się m.in.:

  • zakres dostosowań organizacyjnych i metodycznych,

  • cele terapeutyczne i edukacyjne,

  • formy wsparcia (np. zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym),

  • sposób monitorowania postępów dziecka.

IPET musi być aktualizowany co najmniej raz w roku.

3. Dostosowanie warunków i metod pracy

Przedszkole ma obowiązek dostosować metody, formy pracy oraz środowisko edukacyjne do indywidualnych potrzeb dziecka. Może to oznaczać:

  • zmniejszenie liczebności grupy (w przypadku oddziałów integracyjnych),

  • zapewnienie wsparcia nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego),

  • wprowadzenie alternatywnych metod komunikacji,

  • wydzielenie strefy ciszy lub miejsca wyciszenia.

4. Obowiązek zatrudnienia specjalistów

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki, przedszkola mają obowiązek zatrudnić odpowiednich specjalistów: pedagoga specjalnego, logopedę, psychologa. Od września 2022 roku obowiązek ten dotyczy także przedszkoli ogólnodostępnych, jeśli uczęszcza do nich dziecko z orzeczeniem.

5. Współpraca z rodzicami - klucz do sukcesu

Prawo wyraźnie podkreśla znaczenie współpracy z rodzicami. Rodzice powinni być partnerami w procesie planowania i realizacji wsparcia dla dziecka. To oni najlepiej znają swoje dziecko, a ich wiedza i zaangażowanie są nieocenione w codziennej pracy przedszkola.

Włączenie dzieci z orzeczeniem do społeczności przedszkolnej to nie tylko obowiązek prawny, ale też ogromna szansa -dla całej grupy, dla nauczycieli, dla społeczności. Naszą rolą jako nauczycieli jest zadbać, by każde dziecko, niezależnie od trudności, czuło się bezpieczne, akceptowane i mogło rozwijać swój potencjał.

Pamiętajmy: prawo oświatowe wyznacza ramy, ale to od nas - nauczycieli i rodziców - zależy, jak je wypełnimy w praktyce.

Podaj swój email,

to nam pozwoli wysyłać przygotowane karty pracy!


ipetdziecko z niepełnosprawnościąNauczyciel w przedszkolu pani ciocia kształcenie specjalne

Inne posty

Okładka 💭 „Nie płacz, jesteś już duży!” – czyli jak przedszkole może pomóc dzieciom zrozumieć emocje

💭 „Nie płacz, jesteś już duży!” – czyli jak przedszkole może pomóc dzieciom zrozumieć emocje

„Nie płacz, przecież nic się nie stało!” „Już nie bądź zły, uśmiechnij się!” „Tacy duzi nie powinni się bać!” Znasz te zdania?

Pani Ciocia
Pani Ciocia
Okładka 🎒 "Witaj w krainie małych ludzi" – Poradnik dla początkującego nauczyciela przedszkola

🎒 "Witaj w krainie małych ludzi" – Poradnik dla początkującego nauczyciela przedszkola

Gratulacje! Masz dyplom w kieszeni, uśmiech na twarzy i właśnie przekraczasz próg swojej pierwszej sali przedszkolnej. Co dalej?

Pani Ciocia
Pani Ciocia