Obowiązki przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co mówi prawo?
Drodzy Nauczyciele i Rodzice,
W codziennej pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego coraz częściej spotykamy dzieci o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Jedną z kluczowych grup są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Pojawia się wtedy wiele pytań: co musi zapewnić przedszkole? Jak wygląda współpraca z rodzicami? Jakie są obowiązki nauczycieli? Dziś przybliżę Wam ten temat w oparciu o aktualne przepisy prawa oświatowego.
1. Orzeczenie - co oznacza w praktyce?
Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną) ma zagwarantowane prawo do wsparcia adekwatnego do swoich potrzeb. Może to dotyczyć m.in. dzieci ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, słuchu, wzroku, ruchu, a także z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
2. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)
Każde dziecko z orzeczeniem powinno mieć opracowany Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. IPET przygotowuje zespół nauczycieli, specjalistów i – co bardzo ważne – w porozumieniu z rodzicami. W programie tym określa się m.in.:
zakres dostosowań organizacyjnych i metodycznych,
cele terapeutyczne i edukacyjne,
formy wsparcia (np. zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym),
sposób monitorowania postępów dziecka.
IPET musi być aktualizowany co najmniej raz w roku.
3. Dostosowanie warunków i metod pracy
Przedszkole ma obowiązek dostosować metody, formy pracy oraz środowisko edukacyjne do indywidualnych potrzeb dziecka. Może to oznaczać:
zmniejszenie liczebności grupy (w przypadku oddziałów integracyjnych),
zapewnienie wsparcia nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego),
wprowadzenie alternatywnych metod komunikacji,
wydzielenie strefy ciszy lub miejsca wyciszenia.
4. Obowiązek zatrudnienia specjalistów
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki, przedszkola mają obowiązek zatrudnić odpowiednich specjalistów: pedagoga specjalnego, logopedę, psychologa. Od września 2022 roku obowiązek ten dotyczy także przedszkoli ogólnodostępnych, jeśli uczęszcza do nich dziecko z orzeczeniem.
5. Współpraca z rodzicami - klucz do sukcesu
Prawo wyraźnie podkreśla znaczenie współpracy z rodzicami. Rodzice powinni być partnerami w procesie planowania i realizacji wsparcia dla dziecka. To oni najlepiej znają swoje dziecko, a ich wiedza i zaangażowanie są nieocenione w codziennej pracy przedszkola.
Włączenie dzieci z orzeczeniem do społeczności przedszkolnej to nie tylko obowiązek prawny, ale też ogromna szansa -dla całej grupy, dla nauczycieli, dla społeczności. Naszą rolą jako nauczycieli jest zadbać, by każde dziecko, niezależnie od trudności, czuło się bezpieczne, akceptowane i mogło rozwijać swój potencjał.
Pamiętajmy: prawo oświatowe wyznacza ramy, ale to od nas - nauczycieli i rodziców - zależy, jak je wypełnimy w praktyce.