Pani Ciocia.

Przedszkole jako przestrzeń wspólnego rozwoju: perspektywa dziecka, nauczyciela i rodzica

Okładka Przedszkole jako przestrzeń wspólnego rozwoju: perspektywa dziecka, nauczyciela i rodzica
Pani Ciocia
Pani Ciocia

Przedszkole to miejsce, w którym codzienność dziecka staje się przestrzenią doświadczania, uczenia się i bycia w relacji z innymi. Tu spotykają się trzy perspektywy: dziecka, nauczyciela i rodzica. Każda z nich jest ważna i wpływa na to, jak wygląda rzeczywistość przedszkolna.

👧 Dziecko w centrum

W centrum zawsze pozostaje dziecko – z jego emocjami, potrzebami, tempem rozwoju. W przedszkolu uczy się funkcjonowania w grupie, samodzielności, komunikowania się, ale też rozumienia siebie. Czasem przeżywa radość, innym razem złość, czasem potrzebuje więcej bliskości, a innym razem – przestrzeni. Rolą dorosłych jest te potrzeby zauważać i na nie reagować.

👩‍🏫 Rola nauczyciela

Nauczyciel przedszkolny nie tylko przekazuje wiedzę, ale przede wszystkim tworzy warunki do rozwoju. Wspiera dziecko w codziennych wyzwaniach, organizuje przestrzeń sprzyjającą samodzielności i współpracy. Dba o rytm dnia, jasne zasady, a jednocześnie reaguje elastycznie na to, co przynosi rzeczywistość grupy.

👨‍👩‍👧 Współpraca z rodzicami

Rodzic zna swoje dziecko najlepiej. Przedszkole to miejsce, gdzie ta wiedza spotyka się z doświadczeniem pedagogicznym nauczyciela. Wzajemna wymiana informacji, otwarta komunikacja i spójność działań mają ogromny wpływ na poczucie bezpieczeństwa dziecka. Współpraca dorosłych to fundament dobrej adaptacji i harmonijnego rozwoju.

🌱 Wspólna odpowiedzialność
To, jak wygląda dzień w przedszkolu, nie zależy wyłącznie od jednego z elementów – to efekt wspólnego działania i uważności. Każdy z nas wnosi coś istotnego do tej codzienności. Przedszkole to nie tylko program zajęć, zabawy i nauka – to codzienne decyzje, sposób komunikacji, reakcje na emocje i tworzenie środowiska, w którym dzieci mogą czuć się bezpiecznie i rozwijać się w zgodzie ze sobą.

Podaj swój email,

to nam pozwoli wysyłać przygotowane karty pracy!


PrzedszkoleNauczycielRodzicDziecko w przedszkolu

Inne posty

Okładka Obowiązki przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co mówi prawo?

Obowiązki przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co mówi prawo?

W codziennej pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego coraz częściej spotykamy dzieci o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Jedną z kluczowych grup są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Pojawia się wtedy wiele pytań: co musi zapewnić przedszkole? Jak wygląda współpraca z rodzicami? Jakie są obowiązki nauczycieli? Dziś przybliżę Wam ten temat w oparciu o aktualne przepisy prawa oświatowego.

Pani Ciocia
Pani Ciocia
Okładka 💭 „Nie płacz, jesteś już duży!” – czyli jak przedszkole może pomóc dzieciom zrozumieć emocje

💭 „Nie płacz, jesteś już duży!” – czyli jak przedszkole może pomóc dzieciom zrozumieć emocje

„Nie płacz, przecież nic się nie stało!” „Już nie bądź zły, uśmiechnij się!” „Tacy duzi nie powinni się bać!” Znasz te zdania?

Pani Ciocia
Pani Ciocia